Poslove registracije vozila sad rade privatnici, no je li tako jeftinije

Suština ove promjene je obavljanje svih poslova povezanih s registracijom vozila na istome mjestu što je za potrošače jednostavnije, a tehnički pregledi nisu skuplji, navodi priopćenje Ministarstva unutarnjih poslova.

Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP) priopćilo je da je djelatnost Centra za vozila Hrvatske uređena u skladu s Ustavom i pravilima koje reguliraju tržište te da tehnički pregledi nisu poskupjeli.
Nakon tvrdnji da je Centru za vozila proširen “monopolistički položaj”, u MUP-u ističu da je tehnički pregled i registracija vozila djelatnost koju je zakonodavac, zbog sigurnosti prometa na cestama, uveo kao zakonsku obvezu te se smatra djelatnošću od općeg interesa, a postojeći sustav tehničkih pregleda i registracije uveden je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama iz 1992. i ustrojen je po uzoru na njemački sustav koji je prihvaćen i kao europski model.
“Napominjemo da se i do sada u više navrata dovodilo u pitanje zakonitost odredbi kojima je MUP prenio javnu ovlast za obavljanje poslova tehničkih pregleda na Centar za vozila i HAK. Dosadašnji postupci koji su tim povodom pokretani nedvojbeno su potvrdili da su netočne i pravno neutemeljene tvrdnje kojima se poslove tehničkih pregleda vozila svrstava u tržišne poslove, pri čemu se navodi da u ovim poslovima postoji nedopušteni monopol”, navode u MUP-u.
Ističu da je to potvrdila i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja rješenjem od 23. svibnja 2017. te Ustavni sud Republike Hrvatske rješenjima od 20. rujna 2000. i 19. prosinca 2017.
U prilog tome navode i “očitovanje ministra unutarnjih poslova od 13. veljače 2017.” (Vlahe Orepića) “kojim se napominje da se kod obavljanja tehničkih pregleda vozila ne može raditi o gospodarskoj djelatnosti, jer se u stanicama za tehnički pregled vozila ne prodaju usluge potrošačima niti se sklapaju obvezno-pravni poslovi”.
“Na kraju još jednom ističemo da je osnovni razlog zbog kojega se išlo u ove zakonske izmjene pojednostavljenje postupka registracije vozila, odnosno obavljanja svih poslova vezanih za registraciju vozila na jednome mjestu. Na ovaj način policijske uprave i postaje su se rasteretile od ovih poslova i mogu se više posvetiti drugim poslovima iz svoje nadležnosti. Također, posebno ističemo i pozitivnu reakciju građana na ove izmjene, odnosno smanjenje vremena koje građani moraju utrošiti da bi obavili ove poslove”, kažu u MUP-u.


Uz Centar za vozila Hrvatske d.d., poslove registracije obavlja još 41 poduzeća


U opširnom priopćenju objavljenoj na MUP-ovoj internetskoj stranici navodi se i da uz Centar za vozila Hrvatske d.d. poslove tehničkih pregleda i registracije vozila, na osnovi MUP-ova odobrenja, trenutno obavlja još 41 pravna osoba, u čijem sastavu posluju stanice za tehnički pregled.
Ističu kako je naknada za tehnički pregled i druge poslove koji se obavljaju u stanicama jednaka u cijeloj Hrvatskoj te da ona nije rasla, kao i da se dio zarade koji pripada Centru za vozila i Hrvatskom autoklubu izdvaja za prometnu preventivu.
“Štoviše, novine su popraćene i smanjenjem određenih troškova pa je odsad prva registracija osobnog automobila jeftinija za 202 kune (zbog ukidanja obveze tehničkog pregleda za nova vozila), troškovi promjene vlasništva su manji 49,48 kuna plus ušteda od 50 kuna zbog ukidanja ovjere ugovora kod javnog bilježnika. Produženje važenja prometne dozvole radi popunjenosti je jeftinije 39,48 kuna dok je cijena produženja važenja prometne dozvole u stanicama za tehnički pregled, kao što je već objašnjeno, ostala ista – 92,24 kune. Usto od 1. siječnja je ukinut porez od pet posto na promjenu vlasništva i uvedena je pristojba koja će prosječno biti 50 posto manja u odnosu na porez”, stoji u priopćenju.
Ponavljajući da je “suština ove reforme obavljanje svih poslova koji su povezani s registracijom vozila na istome mjestu”, MUP iznosi podatak da je prije zakonskih izmjena kada su se “pojedini poslovi mogli obaviti i u stanicama za tehnički pregled i u policijskim upravama i postajama”, takvu mogućnost koristio iznimno mali broj građana, u prošloj godini tek 0,66 posto.
“Kada se analiziraju takve brojke, a vodeći se načelom ekonomičnosti poslovanja MUP-a, očito je da nije bilo u interesu zadržati posebna radna mjesta u svih 20 policijskih uprava i 102 policijske postaje u RH, a kako bi se osigurala usluga za svega 0,6 posto njezinih korisnika.”
“Treba spomenuti da su tehnički pregledi vozila na sličan način uređeni u brojnim europskim zemljama (npr. Savezna Republika Njemačka, Republika Irska, Švedska, Finska, i dr.) te da je sustav tehničkih pregleda u RH jedan od boljih u Europi”, kažu u MUP-u.