PLAĆANJE PUTEM INTERNETA

Račune za struju, vodu, autoškolu i drugo može se platiti u poslovnicama banaka, pošte i Fine. No, umjesto dugotrajnog čekanja u redu, mogu se koristiti različiti suvremeni oblici plaćanja koji se navode u nastavku. Krenut ćemo od onih koji su vam vjerojatno najbliži, kao što je kupnja robe na internetu.

Za online plaćanja pri kupnji robe i usluga putem interneta mogu se rabiti sve vrste platnih kartica (debitne, kreditne, prepaid) o kojima ste naučili u prethodnim poglavljima.

Internetska kupnja je povoljnija nego u fizičkim trgovinama jer su cijene proizvoda i usluga uglavnom niže nego u trgovinama.

KARTICE

Dodatna je prednost što se kupovati može u bilo koje doba dana – od 0 do 24 sata – s gotovo bilo kojeg mjesta, čime se štedi vrijeme.

Roba koju ste u web-trgovini kupili u Hrvatskoj ili u drugim državama članicama EU-a bit će dostavljena na vašu kućnu adresu.

No postupak je nešto složeniji, uz dodatne troškove, ako roba stiže iz zemalja izvan EU-a. Ako je vrijednost pošiljke veća od 22 eura, plaća se carinska pristojba i porez na dodanu vrijednost (PDV).

Kako se zaštititi od prijevara?

 

Neprekidno se radi na poboljšanju internetske sigurnosti. No, postoji niz aktivnosti koje možete i sami poduzeti kako biste se zaštitili.

Vaša vas banka nikada neće nazvati telefonom i zatražiti vašu lozinku, PIN ili kôd za autorizaciju transakcije (MAC). O tome kako se zaštititi od prijevara i rizika financijskih zlouporaba kartica pri elektroničkom plaćanju pročitajte više na www.sigurnostnainternetu.hr

Ne vjerujte svakom telefonskom pozivu ni e-mail poruci.

 

Prepoznajte prevarante

 

Ne vjerujte svakom telefonskom pozivu ni e-mail poruci. Prevarant će se predstaviti kao djelatnik, primjerice, telekoma ili komunalnog poduzeća i zatražiti broj vaše platne kartice jer vam „nudi povrat novca“.

Može se predstaviti i kao djelatnik banke ili odjela za sigurnost neke od kartičnih kuća i tražiti od vas da novac s vlastitog računa prebacite na neki nepoznati račun.

Kako bi vas nagovorili da otkrijete svoje podatke, prevaranti će vam pokušati „prodati“ uvjerljivu priču:

  • kažu vam da postoje problemi s vašim računom
  • traže od vas da novac s vlastitog računa iz sigurnosnih razloga prebacite na neki drugi račun.

Prijavite prevarante. Ako mislite da vas je nazvao prevarant ili da ste nekome nenamjerno dali pristup financijskim podacima, što prije nazovite svoju banku/izdavatelja kartice.

Čuvajte se lažnih sadržaja poruka koje dolaze putem e-maila. Ne odgovarajte na takve poruke i nemojte slijediti poveznice koje su vam poslane.

S obzirom na navedene rizike financijskih zlouporaba kartica pri elektroničkom plaćanju, često se umjesto plaćanja karticama rabe posrednički sustavi koji omogućuju otvaranje osobnih internetskih paypalračuna korisnika za kupnju u web-trgovinama. Najpoznatiji je PayPal (paypal.com) na koji se može registrirati unosom e-mail adrese i drugih osobnih podataka te potom debitnom, kreditnom ili prepaid karticom.

Sada se sigurno pitate zašto bi netko htio radije koristiti posredničku uslugu PayPala nego izravno obaviti online plaćanje platnom karticom. Riječ je o tome da podatke o svojoj platnoj kartici ostavljate samo jednoj instituciji – PayPalu (kod kojeg ćete otvoriti korisnički račun) – a ne brojnim web-trgovinama diljem svijeta. Ta je posrednička uloga ponajprije vezana uz povećanje sigurnosti internetskih plaćanja.

Elektroničko bankarstvo

 

Vlasnici tekućih računa i žiroračuna mogu koristiti usluge elektroničkog bankarstva putem interneta (internetsko bankarstvo) ili mobilnih telefona (mobilno bankarstvo).mobile-payments-market-analysis

Za korištenje mobilnog bankarstva, na svoj mobitel trebate instalirati aplikaciju koja podržava korištenje bankarskih usluga te od banke kod koje je otvoren tekući račun ili žiroračun zatražiti kôd za aktivaciju usluge mobilnog bankarstva. Usluge koje pruža mobilno bankarstvo slične su onima koje omogućuje internetsko bankarstvo.

Budući da je riječ o dodatnoj usluzi banke, za ovu ćete pogodnost banci platiti određenu naknadu.

Pristup uslugama internetskog bankarstva moguć je na web-stranicama banke u kojoj imate račun. Registrirate se brojem tokena (ili čitačem kartica) te jednokratne zaporke koju token generira.

Potrebno je znati i identifikacijski broj koji aktivira usluge tokena (kod čitača kartica potreban je PIN koji se uobičajeno koristiti za debitnu karticu).

Usluge mobilnog i internetskog bankarstva dostupne su 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, a među najvažnijima su:

  • pregled stanja i prometa na računima otvorenima u pojedinoj banci
  • prijenos novca s jednog računa na drugi račun klijenta
  • zadavanje naloga za plaćanje kojima se sredstva s vašeg tekućeg računa ili žiroračuna prenose na račune drugih osoba – otvorene u istoj banci ili drugim bankama (npr. prilikom plaćanja računa komunalnih usluga, računa za usluge teleoperatora i slično)
  • uvid u stanje i promet na kreditnim karticama
  • kupnja, prodaja i konverzija deviza.

 

Klasični i elektronički nalog za plaćanje

 

Pri ispunjavanju i zadavanju elektroničkih naloga za plaćanje putem internetskog bankarstva potrebno je navesti iste podatke kao i u klasičnom obrascu naloga za bezgotovinsko plaćanje, obrascu HUB 3. Za plaćanje u korist fizičke ili pravne osobe potrebno je upisati podatke o primatelju plaćanja (ime i prezime, adresa i broj računa), kao i podatke o platitelju (ime i prezime, adresa i broj računa s kojeg će se obaviti isplata).

Pri plaćanju obvezni su podaci o „modelu“ i „pozivu na broj primatelja“ (radi evidencija kod primatelja plaćanja kako bi imao uvid koje su uplate pristigle od pojedinog platitelja – taj broj će vam dostaviti primatelj plaćanja). Ako je broj nepoznat ili ne postoji, mora biti ispunjen barem „model“ HR99.

Ponekad je na nalogu za plaćanje potrebno upisati i podatke o „šifri namjene“, a opis  plaćanja treba obvezno ispuniti.

Brojevi tekućih računa i žiroračuna otvorenih u Hrvatskoj definirani su u formi konstrukcije IBAN  (International Bank Account Number) koja je obvezna za sva domaća i prekogranična plaćanja.

Primjer naloga:

Na primjer, broj žiroračuna Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža je HR9423900011100011450.

 

Struktura broja tekućeg računa ili žiroračuna u IBAN konstrukciji

HR

94

2390001

1100011450

Označava da je račun otvoren u Hrvatskoj

Kontrolni broj

Ukazuje na banku u kojoj je račun otvoren

Označava individualni tekući račun ili žiroračun klijenta banke

 

S obzirom na to da ćete se naći u situaciji da trebate nešto platiti u banci ili putem internetskog bankarstva, slijedom podataka u nastavku popunite nalog za plaćanje, tzv. HUB 3, uz sljedeće pretpostavke:

  • Riječ je o bezgotovinskom plaćanju; valuta plaćanja je hrvatska kuna (HRK).uplatnica
  • Iznos plaćanja je 400,00 eura (u nalogu za plaćanje iznos se upisuje s krajnje desne strane); opcija hitno nije potrebna.
  • Uplatiteljica je Tea Bakić, Ilica bb, 10 000 Zagreb.
  • Broj računa uplatiteljice u IBAN konstrukciji je HR1123600003244444444 (upisuje se uvijek počevši s lijeve strane rubrike).
  • Broj računa primatelja plaćanja je HR2223600001123456789.
  • Primatelj plaćanja je Pero Perić d.o.o., Riva 7, 21 000 Split.
  • Model je HRO5, poziv na broj primatelja je 03222089-0489, šifra namjene je PRCP.
  • Opis plaćanja je: „Plaćanje po računu 257-2016“.
  • Datum plaćanja je: dd.mm.yyyy. (umjesto oznake dd, mm i yyyy upišite datum unutar 30 dana od datuma popunjavanja naloga – to je, ujedno, datum s kojim će se obaviti plaćanje).

©2024. Štedopis, Institut za financijsko obrazovanje. Sva prava pridržana. Uvjeti korištenja.