5 metoda vođenja proračuna

Osobni proračun pomaže u ostvarenju ciljeva, ali s različitim ciljevima dolaze i različite potrebe, pa jedan način vođenja proračuna ne odgovara svima.

Osobni proračun daje dobru sliku primanja i izdataka u određenom razdoblju, a izrađuje se da bismo  znali koliko novca možemo potrošiti, a koliko nam ostaje za štednju i/ili ulaganja. To nam pomaže da ostvarimo svoje ciljeve, ali s različitim ciljevima dolaze i različite potrebe, pa jedan način vođenja proračuna ne odgovara svima.

Donosimo pet najčešćih metoda vođenja proračuna za različite tipove ljudi, a koju god izabrali, važno je samo da redovito bilježite i pratite svoju potrošnju.

 

Metoda   50-30-20

 

To je jednostavna metoda dobra za početnike koji nemaju iskustva u bilježenju i praćenju svojih troškova. Jednostavna je, sa samo tri vrste troškova: potrebe-želje-uštede,  a zahtijeva najmanje vremena za praćenje i kontrolu jeste li unutar zadanih postotaka. Kod te metode 50% vašeg dohotka odgovara potrebama (nužni životni troškovi poput hrane, stanovanje,odjeće i sl.), 30% željama (troškovi izlazaka, putovanja i sl.), a 20% otplati duga (ako ga imate) i štednji (za ostvarenje svojeg cilja, stvaranje fonda za nepredvidive situacije i mirovinu).

Međutim, tijekom pandemije ova metoda možda nije najbolja. U najmanju ruku, postoci su se možda morali promijeniti, ulažući više u potrebe i štednju  ako se prihod smanjio ili se povećala nesigurnost u pogledu budućih prihoda.

 

Metoda temeljena na nuli

 

Ovim načinom raspoređujete svaku zarađenu kunu za određeni trošak. Na kraju mjeseca trebali biste imati nula kuna jer ste ih rasporedili u sve kategorije troškova ili štednje. Budući da se svaka kuna svrstava  u određenu kategoriju,  takvo vođenje proračuna  može pomoći u identificiranju područja u kojima prekomjerno trošite, stoga vam pomaže da to spriječite.  Ako trošite više nego što zarađujete, ova vam metoda može pomoći da odredite gdje vam novac ide.

Kako se to radi?  Prvo izračunajte svoj mjesečni prihod, a  onda napravite popis svih kategorija na koje trošite novac, poput hrane, zabave i prijevoza, te svakoj dodijelite određeni iznos.

Ako primjerice zarađujete 1500 eura mjesečno, cilj je da vam nakon unosa svih troškova ostane nula eura.

Na primjer, izdvojite 350 eura za stanarinu, 220 eura za režije i hranu, 150 eura za štednju i tako dalje, dok se ne potroši cijeli vaš mjesečni prihod. Preporučuje se da u kategoriju troškova uključite i štednju ili dug koji otplaćujete, a ne da čekate iznos koji će vam preostati na kraju.

Kada  uskladite svoje prihode s troškovima, na nuli ste. Mnogima  tada ne ostaje ništa za štednju. Zato u kategoriju troškova  uključiti i štednju ili dug koji  otplaćujete, a ne da čekate iznos koji vam preostaje na kraju mjeseca.

Osobito je važno da popišete i one manje troškove poput  parkinga i sl. koji se mogu pretvoriti u veći iznos i ako nisu uključeni u kategoriju troškova, mogu ugroziti ispunjenje vaših financijskih ciljeva.

Ova je metoda fleksibilna jer svakog mjeseca možete prilagoditi kategorije svog proračuna svojim specifičnim potrebama u to vrijeme.

 

Metoda po stavkama

 

To je tradicionalna metoda proračuna. Izradite proračunsku tablicu sa svakom kategorijom prihoda i troškova  i popunite brojke na temelju iskustva. Ta metoda vam omogućuje da s vremenom pratite trendove u kategorijama  svoje potrošnje, no zahtjeva više vremena i detalja  pa mnogi odustanu od tog procesa.

 

Metoda omotnica

 

Metoda omotnice je metoda stare škole u vremenima kada su se ljudi uglavnom služili gotovinom. Korisna je za ljude koji lako dolaze u iskušenje da pretjerano troše. Korištenjem kuverta s gotovinom  za svaku kategoriju troška ne možete potrošiti više nego imate, pod uvjetom da  ne koristite druge omotnice nakon što je omotnica za određenu kategorija troška  prazna (i da ne izvlačite kreditnu karticu.)

 

Metoda 5 minuta na dan

 

Napravite popis svih svojih mjesečnih računa i zabilježite datum kada će biti plaćeni. To možete učiniti kroz sustav elektronskog ili mobilnog bankarstva. Svakodnevno provjeravajte stanje na tekućem računu, provjerite što je plaćeno i što će se još uplatiti, kako biste bili sigurni da će saldo pokriti nadolazeća plaćanja. Odlučite o iznosu koji ćete ostaviti na tekućem računu, a višak premjestite u štednju (automatizirajte kroz trajni nalog).

 

Kojom se god metodom koristili, važno je da se uporni i dosljedni na putu prema svojim zacrtanim ciljevima!

 

Foto: Unsplash