Financijska pismenost je važna za nastavak obrazovanja

Više od trećine studenata ima ozbiljne financijske poteškoće a oni s najizrazitijim poteškoćama, ili odustaju od studija, ili uopće nemaju priliku za studiranje.

Upravo je zato financijska pismenost i vještina financijskog planiranja bitna kako bi se srednjoškolci i njihove obitelji na vrijeme pripremili za troškove studiranja, a studenti bolje upravljali osobnim financijama, zaključak je okruglog stola Instituta za razvoj obrazovanja (IRO) održanom u četvrtak 16. lipnja u Zagrebu.

Više od trećine studenata ima ozbiljne financijske poteškoće a oni s najizrazitijim poteškoćama, ili odustaju od studija, ili uopće nemaju priliku za studiranje. Upravo je zato financijska pismenost i vještina financijskog planiranja bitna kako bi se srednjoškolci i njihove obitelji na vrijeme pripremili za troškove studiranja, a studenti bolje upravljali osobnim financijama, zaključak je okruglog stola Instituta za razvoj obrazovanja (IRO) održanom u četvrtak 16. lipnja u Zagrebu.

Predstavljeni su i rezultati projekta „Financijska pismenost za nastavak obrazovanja“ koji je pokrenuo IRO uz financijsku podršku Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta u svrhu povećanja financijske pismenosti srednjoškolaca, posebno onih nepovoljnog socio-ekonomskog statusa te učenika strukovnih programa. Projekt je proveden u srednjim školama u Glini, Petrinji i Novoj Gradišci, gdje su putem dvije edukativne aktivnosti učenici trećih i četvrtih razreda i nastavnici savladali osnove financijskog planiranja za studij.

„Ovim projektom nastojali smo srednjoškolce upoznati s različitim izvorima financiranja studija te sa troškovima koji ih očekuju tijekom studija. Također smo ih učili kako napraviti financijski plan za studij. Vjerujemo da smo time ujedno i doprinijeli otvaranju pristupa visokom obrazovanju za učenike nižeg socio-ekonomskog statusa“, rekao je voditelj projekta, Matija Sinković iz Instituta za razvoj obrazovanja.

U Hrvatskoj 51% studenta ne plaća školarine, međutim, kako su pokazala dva nacionalna izvješća međunarodnog istraživanja EUROSTUDENT za Hrvatsku, za 2010. i za 2014. godinu, veći dio troškova tijekom studija čine životni troškovi poput smještaja i prehrane, a školarine su tek manji, iako značajan, dio ukupnih troškova. Zbog toga se velik broj osoba lošijeg socio-ekonomskog statusa suočava s financijskim poteškoćama za vrijeme studija: prema rezultatima istraživanja u 2014. godini je 37% studenata imalo vrlo ozbiljne ili ozbiljne financijske poteškoće. Pritom treba imati na umu da oni s najizrazitijim poteškoćama, ili odustaju od studija, ili uopće nemaju priliku za studiranje. Upravo je zato financijska pismenost i vještina financijskog planiranja bitna kako bi se srednjoškolci i njihove obitelji na vrijeme pripremili za troškove studiranja, a studenti bolje upravljali osobnim financijama.

Na okruglom stolu o važnosti financijske pismenosti za učenike i studente sudjelovali su dr. sc. Maja Vehovec s Ekonomskog instituta u Zagrebu, Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa, te Josip Kličinović, suautor Nacionalnog kurikuluma nastavnog predmeta Matematika.