Psihologija novca: Sve ovisi o tome kako gledate na budućnost

Neki ljudi mogu štedjeti bez imalo napora, a drugi se muče iz dana u dan i bore se da ne upadnu u dugove. Je li štednja pitanje prihoda, financijske pismenosti ili je to u vezi s nečim trećim?

Postoji značajna razlika između ljudi koji štede i onih koji ne štede, a ona je prvenstveno u tome kako pojedinci gledaju na budućnost, tvrde psiholozi.

Udruženje američkih psihologija u najnovijoj znanstvenom istraživanju „Kako prevladati impulzivno trošenje“ zaključili su da ljudi koji se fokusiraju na budućnost nisu impulzivni, bez obzira na razinu njihove financijske pismenosti. Oni koji žive za trenutak vjerojatnije je da će trošiti kao da ne postoji sutra.

To bi značilo da pomažući ljudima da stvore živu i detaljnu mentalnu sliku njihove budućnosti, pomažemo u donošenju njihovih boljih financijskih odluka, zaključuju bihevioralni ekonomisti komentirajući istraživanje o ljudskim emocijama i novcu. Osim podizanja razine financijske pismenosti, potrošačima bi trebalo pomoći da se fokusiraju na budućnost.

Emocije i novac međusobno su snažno povezani. Imanje novca je stvar psihologije: što više imamo u novčaniku osjećamo se bolje, sigurnije, stabilnije. Stoga emocije u velikoj mjeri utječu i na to kako ljudi štede i troše novac.

Prva pomoć za impulzivne potrošače

Emocionalno trošenje okarakterizirano je kao trošenje na nešto što nam ne treba, obično kad smo pod stresom, kada nam je dosadno ili se želimo oraspoložiti. Impulzivna (trenutna) potrošnja obično izaziva kratkoročnu euforiju i osjećaj sreće, međutim, dugoročno može izazvati ozbiljne financijske probleme.  Autorica istraživanja Sarah Newcomb kao prvu pomoć za impulzivne potrošače navodi prestanak korištenja kreditnih kartica. No, to nije dugoročno rješenje.

Puno je bolje, tvrde psiholozi, fokusirati se na buduće financijske ciljeve i promjenu ponašanja u budućnosti; zapisivati sve svoje troškove i prihode i planirati mjesečni proračun te kontrolirati kako se držite plana. Kreditne kartice namijenjene su odgovornim potrošačima i najbolji način da se njima tako i koristite je da razumijete svoj stil života – odnosno da razlikujete svoje potrebe od želja.